pátek 24. února 2012

VI. - Jak jsem začal - b

To se stalo v červnu 1936. Několik týdnů později jsem běžel první tréninkový závod na dráze v Ljungå, kde jsme společně s Göstou Sjödinem byli nejlepší na 1500 metrů s časem 4.43. O týden později jsem běžel za 4.33, to Gösta neběžel.

Prvního a druhého srpna jsem se přihlásil na oblastní přebor juniorů pořádaný v Kälarne. V sobotu 1. srpna jsem na kole ujel 30 kilometrů z Albacken do Kälarne. Matka mi do chlebníku připravila obložené chleby, abych vydržel až do večera. Peníze jsem neměl žádné. V sobotu poledne jsem se postavil na start 1500 metrů. Běžel jsem naplno a vyhrál juniorský oblastní přebor v čase 4.22.2 před Mannebym, který měl 4.32.8. Měl jsem po závodě jet zpátky domů, ale měl jsem z výsledku takovou radost, že jsem se rozhodl postavit se i na start nedělního závodu na 5 km.

Ale nevěděl jsem, kam mám jít. Obložené chleby jsem už snědl a neměl jsem ani öre na jídlo a ubytování. Jel jsem se tedy podívat do hostince v Kälarne, zda nepotkám nějakého movitějšího známého. Styděl jsem se za svoji chudobu, ale nechtěl jsem to dát najevo. V hostinci nahoře v jídelně seděl místní sedlák a pil plzeňské. Když jsem vstoupil, měl zrovna prázdné sklenice. "Dej pozdrav, Gundere, objednej 5 plzní (pivu se v té době ve Švédsku říkalo "plzeňské – pilsner", pozn. překl.). Dones mi je. Za námahu dostaneš dobře zaplaceno," řekl žíznivý sedlák. Jasně že to bylo k naštvání objednávat alkohol, ale potřeboval jsem peníze, tak jsem se loudal dolů k výčepu a vzal 5 plzní. Tři koruny ze sedlákových peněz přebývaly a ty jsem si mohl nechat. Bylo to v té době docela hodně peněz a stačilo to na jídlo a nocleh.

Den poté jsem vyhrál 5000 metrů v čase 16.11 před Ragnarem Johanssonem, který běžel za 16.30. Celý šťastný jsem jel na kole domů do Albacken a vyprávěl rodičům ty radostné novinky. V nohách jsem měl takovou bolest, že jsem nemohl sejít dolů ze schodů z své komory do kuchyně. Musel jsem chodit pozpátku.

Později ten samý rok jsem běžel v Bräcke a vyhrál 1500 metrů za 4.21 a ve velkém oblastním mistrovství v Östersundu jsem byl čtvrtý s časem 4.14.

Žádné komentáře:

Okomentovat